2009-06-06

Gotland

Åh, vad jag gillar Visby och Gotland! Fina fik och loppisar, bra boende och möjligt att resa med cykel både dit och på plats.

Men varför har inte SL och Destination Gotland bättre information om möjligheterna att ta med cykeln hela vägen från hemmet till ön via pendeltåg och Gotlandsfärja? Och varför passar SL:s tåg så dåligt till färjorna? Det känns som ett hån att tåget avgår fem minuter efter att båten lagt till. Om jag cyklar som en dåre så hinner jag precis.

Och kära Visby, jag har aldrig sett en stadskärna så perfekt lämpad för att vara bilfri som du. Våga ta steget! De stackars näringsidkarna jämrade sig högljutt när Drottninggatan i Stockholm skulle bli gågata, men efteråt vill ingen ha den tidigare ordningen tillbaka (det samma hände på Stora Nygatan och Götgatspuckeln och minns trängselavgiftens införande!). Det är din tur nu, Visby.

1 kommentar:

  1. Rune Björkbom, SL Kundtjänst AB:
    "Hej Lars!

    Tack för ditt e-brev gällande pendeltåg Nynäshamn.

    Varför passar inte pendeltågtidtabellen med Gotlandsfärjans tider i Nynäshamn?

    Pendeln kan inte anpassa sina tider till färjorna. Vår pendeltågtrafik körs på Banverkets anläggningar och tågtrafiken är tabellmässigt anpassad till den övriga järnvägstrafiken i östra Sverige

    Det är dessutom så att tågtidtabellen för hela Europa bestäms i princip en gång om året och skiftet ska enligt lag ske i december varje år. Det är sedan givetvis möjligt att variera trafiken under året men de minuttal som bestämts står fast.

    Nynäsbanan består av enkelspår med två mötesstationer. Trafiken måste anpassas så att tågmöten kan ske vid dessa stationer. Nynästrafikens upplägg bestämmer därmed trafiken i åtminstone hela Mälardalen.

    SLs trafik ska vara tydlig för våra resenärer. Detta innebär att samma klockslag (i detta fall var 30e eller 60e minut) ska återkomma hela trafikdygnet. Detta är en förutsättning för våra dagliga resenärer, dvs ca 250 000 påstigande på pendeln varje dag av vilka 6000 åker på Nynäsbanan.

    Banan har samma turtäthet året runt.

    Gotlandsbolaget å sin sida har i den turlista som gäller nu, ett flertal olika tidtabellsperioder. Speciellt under sommartid är trafiken givetvis anpassad så att man kan möta efterfrågan genom att köra så många avgångar som möjligt. Det innebär att båtarna har en mycket orgegelbunden turlista som vi av ovanstående skäl inte kan anpassa oss till."

    SvaraRadera