2010-02-11

Presentkort

Mor var på hemska NK och försökte förgäves förlänga ett presentkorts giltighetstid. De var omedgörliga, trots att mamma förklarade att hon bor 80 mil från något av varuhusen och därför inte kan besöka dem särskilt ofta. Dåligt, NK!

Varför finns det en giltighetstid på presentkort överhuvudtaget? Pengarna är ju redan inbetalda till företaget. Frånvaron av ränta på pengarna, konkursrisken och inflationsurholkningen av beloppet är enbart presentkortsinnehavarens huvudvärk. Skärp er, näringsidkare!

Följ åtminstone Konsumentverkets praxis som är tio års giltighetstid.

4 kommentarer:

  1. Anna Engemar, Floor Manager, NK Service:

    "Hej.

    Tack för ditt mail. Vi uppskattar alltid när våra besökare och kunder kommer med både ris och ros till oss.

    Beträffande våra presentkort så stämmer det mycket riktigt att dessa endast har en begränsad giltighetstid sedan några år tillbaka vilket finns angiven på våra presentkort. När NK för ett par år sedan förändrade giltighetstiden gjordes denna förändring i samråd med de regler som konsumentverket föreskriver. Vårt mål med den begränsade giltighetstiden på våra presentkort syftar enbart till att få deras ägare till att utnyttja sina presentkort inom den tid som gäller.

    Om du har möjlighet att maila uppgifter kring antal prsentkort, summa, och sista giltighetsdatum så ska jag se om jag kan göra något i ärendet.

    Vänliga hälsningar,
    Anna Engemar"

    SvaraRadera
  2. Hej Lars,

    hur gick det med dina NK-presentkort? Har nu själv hamnat i samma sits och är fullkommligt rasande på NK för att de vägrar göra ngt åt saken. Fick dessa för 1 år och 3 månader sen och de har redan förfallit! Så dåligt!!! Hörde NK av sig till dig?

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tack för din kommentar!

    Tyvärr, Floor Manager Anna Engemars svar ovan var det enda jag, eller mor, någonsin fick från NK :-(

    Håller med om att deras kundservice är katastrofal vad gäller presentkort.

    Vi får väl fortsätta berätta på bloggar och för vänner och bekanta om våra erfarenheter från NK tills de ändrar sig.

    Lycka till!

    /Lars

    SvaraRadera
  4. Hej igen Lars,

    tack för ditt snabba svar.

    Läser det svar du fick av Anna Engemar om och om igen och kan inte förstå hur ett sånt stort och anrikt varuhus bara kan ta dessa pengar till sin redovisning som ren bruttovinst. Jag har outnyttjade presentkort på 2 000 kr. Hade fullständigt glömt bort dessa och "hittade" dem när jag städade där hemma. Dessa förföll 2010-12-31, dvs inte ens för 2 veckor sen. Förstår inte vart kundservicen har tagit vägen. Det enda svaret jag fick när jag kontaktade NK är att "vi informerar alla som handlar presentkort om att dessa har begränsad giltighetstid"... Förvisso, dock kanske det finns en anledning till varför de heter "presentkort". Jo, för att dessa kuponger oftast slutkomsumeras av någon annan än den person som köpte dem!

    Undrar hur Anna och hennes medarbetare som jag pratade med skulle tycka om att bli blåsta på 2 000 kr? För det är så jag känner mig, blåst!

    Striden är ännu inte ouppklarad! Antar att det finns fler presentkort än mina som förföll vid årsskiftet. Tror nog att det är ett gäng "konsumenter" där ute som, liksom oss, är besvikna på varuhuset NK!

    /CC

    SvaraRadera