2011-01-23

Dammsugarpåsar

Vilken typ av dammsugarpåse du använder spelar ingen roll. Välj därför den billigaste. Det visar ett test i underbara Råd och rön. Motorfilter kan inte rengöras utan byts var femte påse. Välj ett sköljbart HEPA-filter (blå ram) som utblåsfilter, och skölj det en gång per år. 

Ska du köpa dammsugarpåse på Internet så finns det hur många webbplatser som helst som säljer påsar, men ingen jämförelsetjänst. Konstigt. Du måste alltså gå in på varje enskilt företags sida och jämföra priser och produkter. Dåligt, och tråkigt.

Jag har en Electrolux ZO6330 Oxy3 (i sommarstugan) och en Electrolux UltraSilencer Green ZUSG3901, båda gamla testvinnare i Råd och Rön, som fungerar utmärkt. Men att hitta billigaste påsarna till dem på Internet är alltså ett krångligt företag.

Väljer jag Swirl-påsar så är det PH 86 som passar. De finns för 19 kr per påse inklusive filter och frakt i 12-pack hos cdon.se (köp som Coop-kund för poäng!). 

Jag valde till sist att köpa ett 15-pack S-bag E201S i Electrolux egna webbshop för 18 kr per påse, inklusive 69 kr i fraktkostnad. Upptäcker sedan att det inte ingår något nytt motorfilter i förpackningen. Dåligt, Electrolux! Dessutom är det inte billigare att köpa påsarna över disk i Electrolux Service (stockholmcity@electroluxservice.se) på Kellgrensgatan 7, trots att jag därmed borde slippa fraktkostnaden.

Hade jag valt Dammsugarpåsar.nu så hade jag fått ett 10-pack för 17,80 kr per påse, inklusive motorfilter och frakt.

Och Dammsugarkungen tar 16,90 kr per påse för ett 10-pack från Dustclub, inklusive motorfilter och fri frakt.

Hur sjutton jag ska få tag på det billigaste, sköljbara utblåsfiltret Hepa 13 S-filtret är dock en annan fråga.

PS. Nu har det äntligen kommit en mer miljöanpassad produkt som passar: S-bag green (E212B) (3-pack, 49 kr/påse inklusive frakt). Den hittar jag billigast hos dammsugaren.se, nej på dammsugarepåsar.se (30 kr/påse inklusive frakt) eller över disk hos Electrolux Service, Kellgrensgatan 7 (30 kr/påse). Men jag behöver ju ett motorfilter också :(

Sedan gäller det bara att hitta lägsta pris på även det tvättbara gröna hygiene-utblåsfiltret (EFHG 12W) (258 kr inklusive frakt). Electrolux Service tar 215 kr. Original är det ett 13-filter, men 12 är nästan lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar