2011-09-25

Försäkringskassan

Efter ett par år med föräldrapenning av olika slag finns det mycket jag skulle vilja förändra på Försäkringskassans webbplats.
  • Varför i hela friden kan jag inte fråga och få svar om mitt egna ärende utan bara om generella saker, när jag till och med är inloggad med e-legitimation? Samtidigt kan jag ju ringa och få personaliserad hjälp bara jag uppger mitt personnummer. Osmidigt. 
  • Varför kan jag inte se hur mycket Försäkringskassan betalat ut till mig sammantaget hittills under året och hur mycket skatt som dragits? En annan myndighet, Skatteverket, vill ju veta det av mig när jag ska begära skattejämkning. 
  • Att behöva skicka in pappersblanketter om vab och liknande känns inte så 2011 direkt. 
  • Fick ett pappersbrev om att jag som regel inte kan anmäla tillfällig föräldrapenning i efterhand. Men ingenstans stod en förklaring till varför. Eller att jag kunde komplettera de begärda uppgifterna via internetkontoret. Överhuvudtaget är det värdelöst att jag inte kan efteranmäla tillfällig föräldrapenning, för övrigt!
  • Min arbetsdag är exakt 6,125 timmar (6 timmar 7,5 minuter) enligt min arbetsgivares tidsredovisning.  Varför kan jag inte begära tillfällig föräldrapenning för procent av arbetsdagen eller helt enkelt för timmar och minuter? Jag är ju aldrig hemma exakt en hel, halv, fjärdedel eller åttondels arbetsdag, som är Försäkringskassans enda valbara alternativ. Hur länge är en åttondel av 6,125 timmar?
  • Ibland anmäler jag vab men behöver inte ansöka om ersättning. Kan jag då anullera anmälan? Oh nej nej. Den ligger kvar "ett tag" enligt kundtjänst innan den försvinner ut i tomma rymden. 
  • Kan jag anmäla vab för olika sjukdomar, läkarbesök etc. under samma period? Oh nej nej nej. Jag måste först ange en orsak, sedan vilket datum just den orsaken inträffade och anmäla just den. Om det är flera orsaker så måste jag göra om hela proceduren för varje orsak. Osmidigt. Bättre att ange perioden först, därefter eventuellt koppla olika orsaker till olika tillfällen under perioden. 

3 kommentarer:

  1. Carolina Mancho, handläggare, Kundcenter för privatpersoner:

    "Hej Lars
    Via telefon kan vi kontrollera på ett annat sätt om de är du som ringer, samt att vi inte får skicka via mail summor om ersättningar.
    Så om du ringer in kan vi uppge detta summor du behöver veta.


    Med vänlig hälsning

    Försäkringskassan
    Carolina Mancho
    Handläggare
    Kundcenter för privatpersoner
    Telefon: 0771-524 524
    www.forsakringskassan.se"

    SvaraRadera
  2. "1 maj, 2012 11:02, Försäkringskassan skrev:

    Hej Lars!
    Vi har lämnat detta som ett förslag via antikrångelkatalogen som lämnades till regeringen den 12 april. Katalogen, som egentligen är en rapport, innehåller 26 olika förslag till regelförenklingar.
    Ett av förslagen som vi lämnat handlar om att man ska kunna ta ut TFP och FP i procent istället för som nu i åttondelar, fjärdedelar etc. Det är lagstyrt idag.

    Hälsningar Karin"

    http://forslag.forsakringskassan.se/ideer/krister/

    SvaraRadera
  3. Selma, Försäkringskassan:

    "Hej och tack för era synpunkter,

    Vill bara lägga till att om det blir så att man inte kommer att begära ersättning så får man avstå från att ansöka om ersättning. Det vill säga den som har gjort en anmälan fel skickar inte in någon ansökan. Efter ett tag om vi inte får in en ansökan blir anmälan inaktiv.

    Hälsningar Selma"

    SvaraRadera