2012-07-23

Frakt

Budföretag är ganska ok, iallafall de som enbart använder cykel, medan fraktföretag inte hör till mina favoriter.

Dels behövs inte deras tjänster för mindre privatpersonsförsändelser, eftersom sådana bättre hämtas ut av oss kunder när vi själva vill på ett närliggande uthämtningsställe. Dels kör dessa företag miljövidrigt (inte sparsamt och inte enbart på el eller biogas) och parkerar cyklistfientligt (dubbelparkerar, står i cykelbanor etc.). Blä för fraktföretagen, kort sagt.

DHL är ett av dessa. Köpte ekologiska kalsonger från Tyskland på Internet och trodde jag skulle få hem dem lätt och snabbt. Icke. Fick istället ett brev från DHL om att jag skulle ringa dem under kontorstid för att beställa tid när de skulle komma, tidigast nästkommande vardag. De kunde inte precisera sin ankomst bättre än under ett tvåtimmarsintervall (!). När de inte kommit efter dessa två timmar så ringde jag DHL:s kundtjänst som sa att de var på väg, men kunde dröja ända till kl. 17 (!). Efter ytterligare en timme så dök mitt paket äntligen upp. Dåligt jobbat, DHL.

UPS är inte bättre. De hade tydligen glömt att be om portkod, så de kunde inte leverera ett paket till mig. Istället fick jag ett obegripligt vykort om att jag måste ringa dem, annars returneras paketet till avsändaren inom några dagar. Naturligtvis var det lång telefonkö, utan information om hur lång eller möjlighet att bli uppringd. Att lämna portkod eller andra upplysningar via deras värdelösa webbplats gick så klart inte heller. Dåligt jobbat, UPS.

2 kommentarer:

  1. Thomas Johansson, DHL Express:

    "Hej Lars

    Vad gäller leveransen är det tyvärr ingenting vi kan kompensera på något sätt, vi ger ungefärliga tider för leverans eftersom det alltid skiljer sig från dag till dag. Om inte avsändaren har bett om annat så levererar vi under kontorstid. Jag är hemskt ledsen om du känner dig missnöjd Lars.



    Vänliga hälsningar
    Thomas Johansson
    DHL Express"

    SvaraRadera
  2. Pippi Träff, UPS (Sweden) AB:

    "Lars,

    vi beklagar att våra telefonköer har varit långa den sista tiden men då det tyvärr ringt ungefär 5000 samtal mer än beräknat har vi inte haft möjlighet att förbereda för detta.
    I vanliga fall brukar vi ha en kö på max ett par minuter.
    Vi har tyvärr inte möjligheten att bli uppringd då vi endast sitter på en inkommande linje och alla våra telefonagenter sitter inloggade hela tiden för att köerna ska bli så korta som möjligt.
    Vad det gäller att be om portkod så är avsändaren informerad om att fullständig information måste lämnas och att en adress där UPS har tillträde att komma in utan telefonavisering måste lämnas på adressetiketten.
    Det går även bra att maila via hemsidan där man får svar inom 24 timmar.

    Vi beklagar att du ser detta som dålig service och hoppas att du kan ha överseende med att vi tyvärr varit överbelastade ett tag på grund av oförutsedda händelser.

    Med vänlig hälsning

    Pippi Träff

    Kundtjänst
    UPS (Sweden) AB"

    SvaraRadera