2019-05-17

CSN

CSN:s autogirodragning på 613 kr från mitt konto misslyckades i slutet av mars 2019. Trots att mina kontoutdrag bevisar att jag haft tillräckligt med pengar på kontot under hela den period som de försökt dra pengarna. När CSN meddelade mig detta så gjorde jag genast en manuell inbetalning. CSN kräver dock fortfarande att jag ska betala deras avgift på 450 kr. När jag klagar hos CSN på att deras system inte fungerat så hänvisar de till Förvaltningsrätten. Rätten struntar i att CSN:s överföringssystem fallerat, de tycker att jag själv ska föra över pengarna. Trots att jag ingått avtal med CSN om att de ska göra det.

Att det dessutom är oskäligt att påföra en avgift om 450 kr för en skuld på 613 kr, enligt rådande EU-direktiv om oskäliga villkor i konsumentavtal och enligt gällande konsumentlagstiftning, gäller inte när långivaren heter CSN. De bedriver nämligen inte även näringsverksamhet utan lånar bara ut pengar. Men myndighetsutövning kan de tydligen göra med oskäliga villkor. Och kräva folk på pengar när deras egna system inte fungerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar