2009-12-16

Resa med AB Storstockholms Lokaltrafik (SL)

Kära AB SL, det är inte ofta jag behöver åka med er. Min cykel tar mig för det mesta överallt. Men ibland är packningen för stor eller avståndet för långt. Då har jag kommit att förundras över det här:
  • Tack för att jag under vissa tider, och enbart på vissa sträckor, får ta med min cykel på ett fåtal av era trafikslag. Väldigt generöst och cykelvänligt av er. Samtidigt finns naturligtvis inga motsvarande begränsningar för barnvagnar, rullstolar, rullatorer, stora väskor eller väldigt omfångsrika personer. I andra läns landsbygdstrafik, till exempel Gotlands, får jag utan problem hänga upp cykeln bakpå bussen. I Danmark får jag ta med cykeln överallt.

    Men eftersom ni har gjort era hissar till pendeltågsperrongerna så små (till exempel i Årstaberg, Farsta strand, Skogås, Västerhaninge) så är det ändå omöjligt att få med sig cykeln till tågen. Bravo.

    Jag som trodde att ni brydde er om vad era ägare, Stockholms läns landsting, tycker: "Det skulle vara mycket positivt om fler cyklade och om vi som använder cykeln då och då använder den ännu mer än i dag, inte minst av folkhälso- och miljöskäl." Fast näe, strunta i det.

  • Och eftersom jag reser på remsa är jag tvungen att använda bemannade spärrar i tunnelbanan, exempelvis på T-centralen, uppgång Centralstationen. Ibland är ingen spärr med grind öppen. Däremot kan det sitta personal i spärrarna med enbart smal passage, som jag inte kommer igenom med stor packning, barnvagn, rullator, väskor eller cykel (cykel? I tunnelbanan?! Nej, jag bara skojade. En sådan orimlig tanke. Förlåt mig). Så då stämplar spärrvakten min remsa och hänvisar mig till en grind på motsatta sidan, tillbaka genom den trånga kön, till mångas besvär.

    En liten fråga: Varför ser ni inte till att i första hand bemanna de spärrar som har grindar, så att vi med bagage, rullator, barnvagn etc. kan stämpla kuponger och passera utan att behöva flytta på en hel kö? Bara en tanke.

  • Men snart är väl både remsor och spärrvakter ett minne blott. Med Access-kort köper vi våra resor och passerar era spärrar utan mänsklig hjälp. Då har jag ett litet önskemål. Gör mitt Access-kort personligt. Gör det lätt att spärra om jag tappar det. Se till att jag både kan ladda det hemifrån samt automatiskt och regelbundet med autogiro. Jag vill kunna ställa in att kortet automatiskt laddas med nya respengar när jag bara har tillräckligt för två tunnelbaneresor kvar. Transport for London klarar av detta med sitt Oyster card. Ännu bättre vore om kortet fungerade som fossil-bilarnas buller-, luftförsämrings-, utrymmes-, klimat- och trängselskatt -- dra priset för min resa från mitt Accesskort och mitt kopplade konto när jag passerar spärrarna. Det vore vackert. Stort tack på förhand.
  • Ska jag åka tunnelbana med barnvagn så behöver jag kunna ta mig till perrongen. Det går inte till tunnelbanestationen Östermalmstorg, uppgång Östermalmstorg. BÅDA uppgångarna mot torget saknar barnvagnsramp. Information om detta saknas också på plats och i appar. Suck.

7 kommentarer:

  1. Cecilia Walldén, SL Kundtjänst AB (sic!):

    "Hej Lars!

    Jag har läst dina synpunkter angående utformningen av spärrarna vid T-centralen. Ditt önsekmål om att bemanna barnvagnsgrindarna har förts vidare till de ansvariga för kännedom.

    Alla Synpunkterna är värdefulla och används till att förbättra SL trafikens kvalitet.

    Om du önskar lämna ytterligare upplysningar i detta ärende som har nummer 400647, vänligen använd nedanstående länk.

    http://sl.se/kontaktdialog/default.asp?iType=2&iFeedID=400647&sCRC=0x5C526BE5

    Vänliga hälsningar

    Cecilia Walldén
    SL Kundtjänst AB"

    SvaraRadera
  2. Rigmor Roxner, SL Kundtjänst AB (sic!):

    "Hej Lars!

    SL Accesskorten med laddade biljetter kommer inte att vara personliga med undantag för studentbiljetten.

    Om man e-handlar sin biljett registreras man som ägare och får tillgång till förlustgaranti.

    Inom en snar framtid kommer man att kunna registrera sig som ägare (via Mitt SL) till ett angivet SL Access-kort och få tillgång till förlustgaranti utan att e-handla.

    Att ladda på biljett via nätet kommer också bli möjligt småningom.

    Jag skickar dina övriga förslag om att ladda hemifrån automatiskt med autogiro samt ladda med nya respengar till ansvariga för SL Accessprojektet.

    Om du önskar lämna ytterligare upplysningar i detta ärende som har nummer 493344, vänligen använd nedanstående länk.

    https://sl.se/templates/CreateIssueResponse.aspx?iType=2&iFeedID=493344&sCRC=0xDC35352B

    Vänliga hälsningar

    Rigmor Roxner
    SL Kundtjänst AB"

    SvaraRadera
  3. allvarligt... ingen normal människa skulle reta sig på så många onödiga saker. Väx upp och ta saker & ting med en klackspark istället. Dina "problem" är en fis i rymden jämfört med andra svårare problem på vår jord.

    SvaraRadera
  4. För det första: du är inne på en blogg som heter "En riktig gnällkärring". Som namnet antyder så är det en plats för klagomål, stora som små. Och vad företagen tänker göra åt dem. För det andra: intressant att du går runt och enbart retar dig på svåra "problem" här på jorden. Själv retar jag mig även på mindre saker. Till exempel illa formulerade kommentarer på min blogg.

    SvaraRadera
  5. Hej Lars, jag förstår din frustration! Är själv förbannad på SL. Deras höga spärrar gör att tjuvåkare, ofta två man!, "tar rygg" på betalande resenärer. Det är män med gamla mammor på 80 år (!), killgäng eller två män. Om man inte gillar att ha dem i ryggen och de har bråttom KNUFFAR de en genom spärren!

    Jag har påtalat detta om att man känner sig antastad i spärrarna, när man får aggressiva tjuvåkare i ryggen som inte drar sig för att knuffa betalande resenärer framför sig. Gissa svaret!

    "Om du känner dig antastad i SL-trafiken så kan du kontakta vår Trygghetscentral när det händer. Du når dem antingen på 020-120 25 25 eller på tel 08/6001000 val 5, val 1."

    Blir man förbannad eller inte? Så SL tycker att jag ska ringa ett telefonnummer samtidigt som jag blir knuffad, och göra olika val på telefonen dessutom. IDIOTER! SL är förlorat! Med en sådan kundtjänst lär de som uppskattar SL bli allt färre!

    SvaraRadera
  6. Tack för en intressant kommentar! Hoppas SL bättrar sig och löser problemen de skapar.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att Sl är så oseriösa. Jag skulle på buss 824 vid Liljeholmen, men chaffören antog nog att han inte ville ha flera resenärer med sig på bussen. Därför bestämde han sig för att stänga dörren medan min fot var i bussen, och jag stod utanför bussen. Sedan började chaffören backa med bussen, och jag skrek och hoppade på ett ben. Jag lyckades få loss foten, och chaffören bara skrattade. Jag ringde kundtjänst men de hävdade att de inte kan spåra chaffören. Eller hur. Tur att inget allvarligt hände mig.

    SvaraRadera