2012-07-06

Containrar

Jag blir så förbannad när jag ser containrar på stan med saker i. Varför lämnar folk inte in prylarna till Emmaus istället, eller låter någon annan icke-religiös hjälporganisation hämta grejerna?

Ibland tar jag mig i kragen och kontaktar de företag som verkar ha beställt containern och ger dem en skopa ovett, typ "Såg att ni har ställt en container utanför er på XXgatan där ni slänger stolar, bord och andra fullt fungerade möbler. Varför ger ni inte dem till Emmaus eller liknande? Trodde att ni kände socialt ansvar och brydde er om miljön. Eller åtminstone om er PR -- det ser väldigt illa ut!".

För det mesta får jag så klart inget svar. Men Grand hôtel i Stockholm är ett lysande undantag!

De säger sig samarbeta med tre olika hjälporganisationer som fått välja ut det som kan vara av värde. Resten hamnade i containern. Tidigare har de även sålt möbler där intäkterna oavkortat skänkts till välgörande ändamål.

Bravo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar